Tunnisteet

elintarvikkeet (48) elämä (34) Emmerdale (7) Euroviisut (3) haaste (10) joulu (7) juoma (15) keho (30) kesä (1) kirjat (22) koira (14) kuntoilu (57) Kuntoportti (20) käsityöt ja askartelu (7) Leffat (7) lenkkeily (11) lista (19) Minä (16) musiikki (5) onnellisuus (11) paasto (9) pelit (7) pyöräily (7) reissaaminen (15) ruoka (41) spinning (9) syksy (7) talvi (5) tankotanssi (18) unet (1) vaatteet (13) venyttely (10) yoga ja pilates (6) zumba (5)

tiistai 26. maaliskuuta 2013

Paastoillen

Pitkään olen kaivannut itselleni jotain ihmiskoetta ja vihdoinkin sain sellaisen. Mielenkiintoni heräsi suuresti eräästä dokumentista, jossa puhuttiin mm. ikääntymisestä ja paastoamisesta. (En linkitä sitä tähän, koska Yle Areenassa sen viimeinen näkyvyyspäivä oli eilen.)

Niinpä minäkin lähdin mukaan tähän 5/2-projektiin. Varpu Tavin houkuttelemana meitä lähti tähän useampikin ihminen ja yhteistä kokeiluamme kestää kesäkuun alkuun asti. Jos kiinnostaa, niin hänen blogistaan voit lukea lisää tästä. Blogi löytyy täältä. Luultavasti itsekin keskustelen tästä enemmän siellä kuin omassa blogissani.

Projektitunnelmistaan kirjoittelee myös Sointu blogissaan Fätistä fitiksi.

Itse kiinnostuin tässä projektissa enemmän ihan vain siitä, että kaiken kokeileminen on hauskaa, paastoaminen on kiinnostanut minua jo pitkään mutten ole koskaan kokeillut ja se seikka, jos tällä saisi terveyttä ylläpitää. Painonpudotus tässä projektissa on minulle toissijainen seikka, mutta helpompi seurattava ja tervetullut lisä, jos niin käy.

Ideana on siis viikossa pitää kaksi paastopäivää jolloin syödään vain 500 kcal ja se yhdellä tai kahdella syöntikerralla. Viisi päivää viikossa syödään sitten normaalisti.

Tänään alkoi minun ensimmäinen paastopäiväni. En ole vielä mitään syönyt, mutta joogassa ehdin jo käydä. Jooga sujui ihan mukavasti lukuunottamatta tasapainotteluvaikeuksia. Eli aivan hyvin voisi muulloinkin käydä aamujoogassa tyhjällä vatsalla. Aiemmin en ole uskaltanut tehdä mitään ilman pientä aamupalaa.

Tämä kokeilun aloitus onkin nyt helpompaa kun olen lomalla ja saan olla touhuamassa kotona. Kuinka sitten käykään kun alkaa taas työ- ja kouluhommat. Alunperin olin suunnitellut liikkuvani loman ajan ihan hullun lailla, mutta tämän takia pitää nyt ainakin nämä pari päivää liikkua maltillisesti. Eli huomenna taidan tyytyä tekemään kotona kunnon venyttelyt, mutten uskaltaudu salille, koska siellä ei mitään kevyempää tuntia huomenna ole.

Vielä ei ole hirveä nälkä, vaikka joogan jälkeen reippailin ja kävelin kotiin. Hereillä olen ollut noin 3 ja puoli tuntia. Joskushan tämä oli minulle ihan normaalia aika olla syömättä. Nykyään olen vasta opetellut syömään sen aamupalan. Todennäköisesti päivän ruokahetkeni on joskus tässä päiväsaikaan

Kalorilaskureilla on ollut hauska leikkiä. Mahdollisesti tämän päiväinen ruokani olisi tällainen:

Pinaattikeitto x 1 = 200g 140 kcal
Rasvaton maito 2 dl x 2 = 132 kcal
Kananmunan valkuainen  x 3 = 45 kcal
Ruispalat ym. vastaavat x 2= 140 kcal
Tomaatti 1 kpl 50 g x 1 = 10 kcal

Olen vaan niin perso tuolle maidolle, että se vie paljon kaloreita. 33kcal vajaa tuo vielä olisi, jos tahtoisin saada sen siihen tasan viiteensataan. Jotain voisin siis vielä keksiä tuohon tai sitten jättää suosiolla noin, koskapa en vieläkään omista keittiövaakaa, joten tarkat ruokien mittaukset ovat hankalia.

Tärkeämpänä tällä hetkellä kuitenkin pidän sitä, että tulee tähän edes vähän harjoiteltua ja lähdettyä pikku hiljaa mukaan, vaikka sitten vahingossa söisinkin puoli tomaattia liikaa. Pääasia, että syön nuo yhdellä kertaa ja opettelen sitten sitä iltaa miten se sujuu syömättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti